Peste 430 de acțiuni de control realizate de Protecția Consumatorilor, în județul Galați, în ultimele 3 luni

În perioada aprilie – iunie 2021, Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Galaţi a desfăşurat437 acţiuni de verificare, având la bază 17 tematici naționale sau proprii de control și soluționarea a 286 sesizări şi reclamaţii primite din partea consumatorilor, finalizate în proporție de 99 %. În același interval de timp, au fost realizate 350 de acţiuni de informare, educare si consiliere a consumatorilor şi operatorilor economici privind modificările legislative în domeniu. În detaliu, în ceea ce privește activitatea de control, CJPC Galaţi a desfăşurat în perioada menționată,420 acţiuni de supraveghere a calităţii produselor şi serviciilor structurate astfel: pe piața produselor alimentare – 33% din numărul total al acțiunilor, pe cea a produselor nealimentare – 34%, pe cea a prestărior de servicii – 30%, iar în domeniul serviciilor și produselor financiare – 3%. În urma acestora, au fost aplicate 145 amenzi contravenționale, în valoare de 382.900 lei și 151 de avertismente. Sancțiunilor menționate li s-au adăugat și măsuri complementare de oprire definitivă de la comercializare a unor produse în valoare de circa 14.000 lei și de oprire temporară de la comercializare a unor produse în valoare de peste 290.000 lei. În urma controalelor realizate în această perioadă, consumatorii au fost despăgubiți cu sume care se ridică la un total de peste 140.000 lei. Structura verificărilor realizate de comisarii CJPC Gaați, din punctul de vedere al tematicii abordate este următoarea:
 produse alimentare :
– respectarea prevederilor legale privind conformitatea, modul de etichetare, prezentare, publicitate şi comercializare a produselor pe bază de grăsimi vegetale şi a produselor pe bază de amestecuri de grăsimi vegetale şi animale.
-respectarea prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la comercializarea, conformitatea, modul de etichetare, prezentare şi publicitate a laptelui de consum, a produselor lactate, lapte conservat, parţial sau integral deshidratat, lapte pentru cafea.
– respectarea prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la comercializarea legumelor şi fructelor proaspete
-respectarea prevederilor legale, conformitatea, şi modul de etichetare, prezentare publicitate şi comercializare a produselor alimentare specifice sărbătorilor pascale (carne preambalată, ouă, vopsea de ouă, ciocolată şi produse din cacao, tablete şi figurine pe bază de cacao şi grasimi vegetale, produse de patiserie, vin.
– respectarea prevederilor legale referitoare la modul de etichetare, publicitate şi comercializare a peştelui, preparatelor din peşte şi conservelor din peşte.
 produse nealimentare:
– respectarea prevederilor legale privind conformitatea, publicitatea, comercializarea produselor/articolelor pentru pescuit, produselor/articolelor de plajă şi ochelari de soare.
– respectarea prevederilor legale la vânzarea autovehiculelor noi cu motoare termice/ hybrid/ electrice prin intermediul reprezentanțelor, rețelelor de dealeri auto, parcurilor auto, site-urilor de profil.
-respectarea prevederilor legale privindconformitatea, modul de etichetare, prezentare, publicitate si comercializare a articolelor de grădinărit(unelte, furtune,instalații de udat) și a mobilierului de grădină.
-respectarea prevederilor legale la comercializarea articolelor de încălţăminte.
– respectarea prevederilor legale privind siguranţa jucăriilor.
– respectarea prevederilor legale la comercializarea mănuşilor şi măştilor de unică folosinţă.
– respectarea prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la comercializarea materialelor de constructii, produse pentru amenajari interioare si exterioare, articole instalatii, articole sanitare.
– respectarea prevederilor legale la comercializarea anvelopelor noi.
 prestări servicii
-respectarea prevederilor legale la prestatorii de servicii de estetică şi igienă personală–frizerie, coafură, manichiură, pedichiură, cosmetică/tratamente cosmetice, piercing, tatuajeetc.
– respectarea prevederilor legale privind protecția consumatorilor la prestarea serviciilor de către agențiile imobiliare.
– respectarea prevederilor legale privind protecția consumatorilor la prestarea serviciilor deschimb valutar.
– respectarea prevederilor legale privind protecția consumatorilor la service-urile autoși la comercializarea/promovarea autoturismelor și pieselor auto în cadrul spațiilor aferente showroom-urilor.
Principalele abateri constatate au fost:

 prezența la vânzare a unor produse cu data limită sau data durabilităţiiminimale de consum depăşită, cu abateri de la parametrii de securitate prevăzuţi sau de la caracteristicile calitative declarate;
 nerespectarea obligaţiilor ce revin operatorilor economici de a informa corect şicomplet consumatorii cu privire la caracteristicile esenţiale ale produselor şi serviciilor comercializate;
 nerespectarea condiţiilor de depozitare, expunere la vânzare, prevăzute pentru menţinerea însuşirilor calitative ale produselor;
 neremedierea produselor în termenul stabilit,în cazul produselor de folosinţăîndelungată;refuzul vânzătorului de a prelua produsele defecte în garanţie spre a fi transmise unităţilor service;
 refuzulînlocuiriiproduselor/serviciilorsaurestituireacontravalorii, deşiconsumatorul este îndreptăţit la aceasta ;
 utilizarea de practici comerciale incorecte la prezentarea ofertelor și comercializarea produselor și serviciilor;
 nerespectarea clauzelor contractuale.

În ceea ce privește cele 286 de sesizări şi reclamaţiiprimite de la consumatori, acestea au avut următoarea structură:
 11 % – produse alimentare;
 34 % – produse nealimentare;
 50 %- prestări servicii
 5 % – servicii şi produse financiare
Comisar Şef, Hristache Eugen

%d blogeri au apreciat: