Asociatia Pro Infrastructura a criticat anuntul CFR Calatori cu privire la introducerea unor vagoane de dormit sau cuseta la trenurile de lung parcurs.

Asociatia sustine ca CFR Calatori nu ofera nici macar intreaga gama de servicii de noapte iar numarul de vagoane de dormit este sub 1/2 din necesar, iar la cusete sub o treime. “Intr-un comunicat demn de “ziua pacalelilor”, CFR Calatori ne invita sa mergem cu vagonul de dormit… la trenul exclusiv de zi Iasi-Suceava-Timisoara (6:05-21:58 cu returul 6:49-21:46). Asta in timp ce trenurile de noapte veritabile (precum 1862 Iasi-Constanta), care circula exclusiv pe timp de noapte (22:30-6:36 cu retur 22:00-6:16), isi forteaza pasagerii sa faca noapte alba pentru ca ofera doar… loc pe scaun”, scriu cei de la Pro Infrastructura. Organizatia atrage atentia si asupra faptului ca este o criza permanenta de vagoane de dormit si cuseta. Chiar si acele trenuri de noapte care au vagoane cu pat, adesea nu au decat unul sau doua vagoane de noapte, de multe ori rezervate complet cu saptamani inainte.

Numarul vagoanelor de dormit este la sub jumatate din necesar
“Pe alte relatii, CFR Calatori nu ofera nici macar intreaga gama de servicii de noapte. De exemplu, singurul tren Bucuresti-Sighetul Marmatiei nu are decat vagoane de dormit (scumpe), nu si cusete. In schimb, trenul 1757 Bucuresti-Suceava (23:25-5:49), cu potential de calatori de “business”, nu ofera vagoane de dormit, ci doar o singura cuseta de 6 locuri (si 5 vagoane cu scaune, tip salon, care forteaza calatorii la o noapte alba pe scaun, iluminata de neoane). Motivul? Nu sunt vagoane de dormit! Numarul de vagoane de dormit este sub 1/2 din necesar, iar la cusete sub o treime. Asadar, sa iei cel putin patru din aceste putine vagoane de dormit si cuseta si sa le pui pe trenuri exclusiv de zi este o dovada de incompetenta crasa.

Vagoanele moderne sunt trimise pe rute externe

Mai mult, aceste putine vagoane sunt adesea vai-de-ele. CFR Calatori are doar aproximativ 25 vagoane de dormit la un standard modern, demn de secolul XXI – majoritatea fiind ori trimise pe rute externe, inaccesibile calatoriilor in tara, ori la gard din lipsa de piese. Cele mai multe vagoane de dormit folosite in trafic intern sunt seria 71-31, vechi de aproape 60 (saizeci) de ani, cumparate second-hand la inceputul anilor 2000, dupa ce fusesera retrase spre a fi trimise la fier vechi de administratiile germane si elvetiene. Aceste vagoane de dormit nu mai au climatizare (instalatia de racire nu se mai poate reincarca). Suspensiile sunt obosite, tinuta de mers catastrofala, iar mobilierul este demodat, uzat, murdar. Cusetele sunt intr-o stare un pic mai buna, dar numarul lor (cel mult 50-60) este si el total insuficient si sunt si ele foarte vechi. Cerem logica si competenta la calea ferata! Altfel, vor fi alungati si putinii calatori (la pret intreg) ramasi. Si vrem management profesionist, nu actiuni de PR de tip baloane de sapun. Salvati calea ferata!” scriu cei de la Pro Infrastructura.
CFR anuntase zilele trecute ca va introduce vagoane de dormit sau cuseta la trenurile de lung parcurs, cu circulatie pe timp de zi, la un pret special. Aceste vagoane vor fi introduse mai intai pe rutele Iasi-Timisoara si retur si Bucuresti Nord-Baia Mare si retur.

%d blogeri au apreciat: